• Main
  • News

???????????????????????? ???????????????????? - ???????????????????????????????????? ???????????????? ????????????????????????????????????????

Untuk membina sebuah rumah yang kukuh, ia memerlukan tiang yang kukuh sebagai sokongan.

Sebagaimana kita membina rumah, kemahiran pertuturan merupakan kemahiran kompleks yang memerlukan sokongan daripada kemahiran-kemahiran lain terutamanya kemahiran awal pertuturan.

Mengikut perkembangan normal, kanak-kanak mula belajar menguasai kemahiran awal pertuturan sejak dilahirkan sehingga mencecah usia tiga tahun.

Penguasaaan kemahiran awal pertuturan sering menjadi tanda aras tahap perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak. Penguasaan kemahiran awal pertuturan di peringkat awal usia sering dikaitkan dengan penguasaan kemahiran pertuturan yang baik apabila kanak-kanak membesar.

????????????????????????????????????-???????????????????????????????????? ???????????????? ???????????????????????????????????????? ????????????????????????:

???????????????????????? ???????????????? (???????????? ????????????????????????????)

Kontak mata berlaku apabila kanak-kanak bertentang mata dengan ibu bapa atau individu lain. Kemahiran ini amat penting untuk perkembangan bahasa dan pertuturan serta komunikasi yang baik. Kontak mata menunjukkan anak bersedia berinteraksi dengan ibubapa serta individu lain disekelilingnya.

???????????????????????????? ????????????????????????????

Memberi respon apabila dipanggil, memberi tumpuan semasa bermain dan melihat pergerakan sesuatu merupakan antara ciri-ciri kemahiran tumpuan yang baik. Kanak-kanak yang memberi tumpuan lebih mudah mempelajari kemahiran lain.

???????????????????????????????????? ????????????????????????????

Mengambil giliran dalam sesuatu aktiviti seperti bermain amat penting untuk perkembangan bahasa dan pertuturan. Melalui kemahiran ini, kanak-kanak belajar untuk berkongsi sesuatu dengan individu lain. Selain itu, ia juga memberi peluang kanak-kanak untuk bergilir-gilir dalam berkomunikasi.

???????????????????????? ????????????????????????????????????, ???????????????????? ???????????? ????????????????????????????????????

Bermula dari peringkat usia bayi sehingga mencecah tiga tahun, kanak-kanak banyak meniru bunyi, perbuatan dan perkataan yang digunakan oleh ibubapa. Kemahiran ini membantu kanak-kanak dalam memahami bahasa dan menggunakan pertuturan dalam situasi harian.

????????????????????????????

Bermain dapat membantu perkembangan bahasa dan pertuturan dengan baik. Melalui permainan, kanak-kanak akan terdedah kepada pengalaman yang baru. Perkongsian dan komunikasi yang berlaku semasa bermain akan membantu anak-anak menguasai pertuturan dengan lebih cepat.

???????????????????????????????????????? ???????????????????? ???????????????? ???????????????????????? ???????????????? ????????????????????????

Kemahiran memadankan sesuatu yang serupa (objek kepada objek; atau gambar kepada gambar) merupakan kemahiran asas yang diperlukan untuk mempelajari bahasa dan pertuturan. Selain itu, ini juga penting untuk membantu kemahiran membaca, menulis dan juga mengira apabila kanak-kanak mencapai umur persekolahan.

???????????????????????????????????? ???????????????????? ???????????????????? (???????????????????????????? ????????????????????????????????????)

Kebolehan untuk duduk setempat semasa melakukan aktiviti amat penting sebagai persediaan kanak-kanak mempelajari bahasa dan pertuturan. Kebolehan ini akan membantu kanak-kanak untuk memberi tumpuan ke atas aktiviti yang dijalankan. Kanak-kanak yang terlalu aktif dan sentiasa bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dalam waktu yang amat singkat akan sukar untuk beriteraksi dengan baik.

#atfaljannah #speechdelay #speechtherapy #terapipertuturan #pusatpsikologi #pusatrehabilitasi #pusatpsikologidanrehabilitasi


About Us